Oproep Object Exchange Communication System

Gepubliceerd op: 29 maart 2013 - door: Platform EMG

Mariëtte Wattel, leerkracht op een mytylschool, doet onderzoek naar het effect van Object Exchange Communication System op de communicatie van een leerling met ernstige meervoudige beperkingen. Zij wil graag in contact komen en kennis delen met anderen die onderzoek doen naar dit communicatiesysteem of er ervaring mee hebben.

Oproep Mariette Wattel:
Ik werk als leerkracht op een mytylschool in een groep met ernstige meervoudige beperkte leerlingen. De leerlingen binnen mijn groep hebben niet of nauwelijks mogelijkheden om enige vorm van taal te gebruiken. Een aantal leerlingen maken gebruik van gebaren en symbolen om te communiceren. Op dit moment ben ik bezig met mijn praktijkgericht onderzoek voor de opleiding Master Sen.

Voor een leerling in mijn groep zijn we op zoek gegaan naar een manier van communiceren die werkbaar en uitvoerbaar is en makkelijk toe te passen in het dagelijks leven. Een manier van communiceren waarbij de leerling duidelijk kan maken wat hij wil en anderen hem duidelijk kunnen maken wat er komen gaat. De leerling is niet in staat met een foto of picto te communiceren en of een plaatje te geven en los te laten in de hand van de communicatiepartner. Op grond van vooronderzoek is gekozen voor Object Exchange Communication System.
Om te kunnen beslissen hoe de leerling een boodschap zou kunnen overbrengen is gezocht naar een activiteit die erg belangrijk is voor hem. Aangezien hij dol is op fruit is dit proces gestart tijdens het fruit eten. De leerling krijgt een hele banaan in de schil voor zich. Het bord met stukjes banaan staat uit zijn zicht. Hij moet de hele banaan aanraken om onmiddellijk daarop een vork met een aangeprikt stukje te krijgen

Meer autonomie bij het eten
Doordat deze activiteit zo gestructureerd is, is goed te zien hoe de leerling reageert. De leerling boekt in kleine stapjes vooruitgang. Aanvankelijk was het noodzakelijk dat de banaan onder de aandacht van hem werd gebracht en waren de aanrakingen terloops. Inmiddels ligt de banaan voor hem op een zwarte ondergrond en raakt hij deze bewust aan en is te merken dat hij dan ook een stukje verwacht. Als hij geen zin meer heeft, komt hij niet aan de banaan. Op dit moment raakt de leerling plastic fruit aan om een stukje te krijgen terwijl het bord met de stukjes in het zicht staat.

Ook als de leerling iets anders heeft om te eten past hij deze vaardigheid toe. Aanraking van verpakking voor een hap koek of een partje appel voor een stukje appel. De leerling krijgt naast plastic fruit om aan te tikken ook een lege beker om aan te tikken als hij wil drinken. De leerling heeft duidelijk meer autonomie heeft bij het eten. Hij is er meer bij betrokken en laat zich niet meer zo maar eten geven.

Doet u onderzoek waarin deze manier van communiceren een rol speelt. Of heeft u ervaring hiermee? Mariette zou graag hierover kennis delen en ervaringen uitwisselen. U kunt contact met haar opnemen via aos888888@gmail.com

 

Steun het Platform EMG en word ook donateur!