Om goede zorg te kunnen geven aan een kind of volwassene met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen ((Z)EVMB), is het heel belangrijk om iemand echt te leren kennen en te weten welke vragen hij of zij stelt. De Inventarisatie Persoonsbeeld (IP) helpt daarbij.
Deze nieuwe vragenlijst, ontwikkeld door de Academische Werkplaats EMB, bedoeld om beter zicht te krijgen op wie iemand is, en wat er nodig of wenselijk is in de ondersteuning. Er zijn verschillende versies: voor thuiswonenden en kinderen of volwassenen die niet meer thuis wonen.
Hoe werkt het?
Om de juiste informatie te verkrijgen, is de ervaring en kennis nodig van ouders/verwanten en alle zorgprofessionals die bij de persoon met (Z)EVMB betrokken zijn. Daarom worden veel van de vragen door verschillende betrokkenen afzonderlijk beantwoord. Denk aan ouders, verwanten, gedragswetenschappers, therapeuten, persoonlijk begeleiders en artsen. Op die manier ontstaat er een goed beeld van overeenkomsten en verschillen in hoe naar iemand met (Z)EVMB gekeken wordt. Zo wordt alle kennis die we over iemand hebben op één plek vastgelegd, en hoeft de persoon om wie het gaat niet steeds opnieuw uit te leggen wie hij of zij is. Daarnaast is het een manier om duidelijk in beeld te brengen hoe verschillend we naar een persoon met (Z)EVMB kijken. Betrokkenen denken soms anders over de betekenis of oorzaak van bepaald gedrag.
Onderdeel van Programma Perspectief
De IP is ontwikkeld binnen Programma Perspectief. Programma Perspectief is een bewezen effectieve interventie bij de ondersteuning van kinderen en volwassen mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Het is ontwikkeld vanuit de visie dat ontwikkeling en eigen regie mogelijk is voor deze groep kinderen en volwassenen. Hoe klein die ontwikkeling ook mag lijken of zijn. Voorwaarde is dat we een goede relatie hebben met elkaar.
De IP kan ook buiten dit programma gebruikt worden.
Zelf aan de slag?
De IP en bijbehorende formulieren zijn te downloaden via de website van Programma Perspectief.