My breath my music: Workshops en lezingen

Gepubliceerd op: 04 april 2016 - door: Platform EMG

Tijdens onze workshop maken kinderen, ouders, therapeuten,leerkrachten, begeleiders en docenten kennis met de mogelijkheden van het maken van elektronisch muziek. Onze lezingen gaan over onze instrumenten en hoe deze toegepast kunnen worden binnen de revalidatie, vrijetijdsbesteding, muziektherapie en muziekonderwijs. Hieronder kun je een verslag lezen van een van de workshops, geschreven door Thea Claassen, fysiotherapeute ZMLK-SCHOOL de Kom. 

Er zit muziek in de Adremo klas
Via Youtube was ik gestuit op een filmpje van een jongen die muziek maakte met zijn adremo hoofdsteun. Deze jongen had hier zo’n plezier in en zijn muziek klonk zo prachtig, dat ik dacht: dat wil ik ook voor onze leerlingen. Bij de stichting NCPH hadden we een aanvraag ingediend voor de aanschaf van aangepaste materialen voor het project De Adremo Klas, onder andere voor het maken van muziek. Toen we in december groen licht kregen konden we aan de slag. We hebben contact gezocht met Ruud van der Wel van de stichting MyBreathMyMusic. Deze stichting heeft als doelstelling: Mensen met een zware lichamelijke handicap de mogelijkheid bieden tot het maken van muziek, onder andere door middel van zelf ontwikkelde elektronische instrumenten. En Ruud geeft workshops door het hele land om dit te demonstreren.

Workshop 
28 april 2015 was het zover: Ruud zou de ochtend naar de Kom komen voor een workshop met de Adremo leerlingen. En omdat hij van zover moest komen hadden we nog wat andere leerlingen gevraagd om ook muziek te komen maken. Ook hadden we ouders , leerkrachten en therapeuten uitgenodigd om te komen kijken en er was zelfs een echte fotograaf. Jaqueline, onze muziektherapeut was er natuurlijk ook bij. We waren van plan er een echt feestje van te maken. En dat is het ook zeker geworden. We begonnen met Jasmina en Gijs. Gijs kon maar even, Maar Jasmina ging helemaal los met de trommels en heavy metal. Wat een belevenis! En dat om half 10 in de ochtend.

Onze dag kon niet meer stuk. Ruud moest even schakelen om op onze leerlingen af te stemmen (het was zijn eerste keer op een zmlk-school) maar dat lukte prima. Nauwelijks bekomen van de ervaring met Jasmina stonden de Adremo leerlingen te popelen om aan de slag te gaan. Sam, Iris en Milou mochten ieder apart een stukje spelen, en ze hebben ook samen een klein optreden verzorgd. Dit was bijzonder indrukwekkend en bracht zowel een lach als een traan teweeg bij de toehoorders. De moeders begonnen al snel plannetjes te maken om volgend jaar op Koningsdag een spetterend optreden te gaan verzorgen met deze onvermoede talenten.

Mooie wisselwerking van de muziek 
Begeleiding bij dit optreden werd verzorgd door Frederique, die daarna zelf in de spotlicht mocht. Zij mocht de Magic Flute bespelen, begeleid door Ruud op zijn keyboard. Frederique begon aarzelend, maar had al snel de smaak te pakken. We dachten even dat Candy Dulfer met haar saxofoon de zaal was binnen gekomen. Prachtig!! Tenslotte kwamen Bas en Anniek muziek maken.

Bas is dol op muziek en heel goed in het naspelen van ritmes. Hij had snel door hoe hij met de knop muziek kon maken. Er ontstond een mooie wisselwerking met de muziek van Ruud. Anniek genoot van de kinderliedjes en deed vrolijk mee. We eindigden met een muziekstukje van Bas en Anniek samen. En toen was de ochtend al weer voorbij. Terwijl ik dit stukje schrijf, voel ik weer hoe blij en voldaan ik was na het feestje op die dinsdagochtend in april. De kinderen hebben ons verbaasd en ontroerd. Dankzij Ruud hebben we
gezien dat er echt muziek in de Adremo klas zit.

(Thea Claassen, fysiotherapeute ZMLK-SCHOOL de Kom)

 

Steun het Platform EMG en word ook donateur!