Zorgen om de zorg

Gepubliceerd op: februari 2014 - door: Ria Mert-Leewis

Per 1 februari 2014 wijzigen in Haarlem de regels voor vergoeding van het WMO-vervoer. Aangezien ik benieuwd was wat ik per 1 februari moet gaan betalen voor een taxirit voorAli-Shan, besloot ik de vervoerder te bellen. De telefoniste vertelde dat het helemaal nog niet zeker was dat die wijzigingen daadwerkelijk zouden gaan plaatsvinden en adviseerde mij om met de gemeente te bellen.

Van het kastje naar de muur
Toen ik vertelde waarom ik belde was de reactie van de dame van de gemeente dat de vervoerder op de hoogte zou moeten zijn van de nieuwe regelgeving. (Weer zo’n gevalletje van wijzen naar elkaar en weer eens van het kastje naar de muur gestuurd.) Ze beloofde mij een folder toe te sturen ter informatie en voor het berekenen van het nieuwe tarief moest ik toch echt bij de vervoerder zijn.

Luiers
Dit was niet de eerste keer dat ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Zo belde ik een jaar of twee geleden de apotheek om luiers te bestellen. Men vertelde mij toen dat ze mij niet meer de gevraagde hoeveelheid konden leveren binnen het voor Ali-Shan geldende dagtarief. Hoezo dagtarief? Het bleek dat de zorgverzekeraar dat jaar een dagtarief had ingesteld en verzuimd had mij daarvan op de hoogte te stellen. Natuurlijk ben ik direct de zorgverzekeraar gaan bellen om om uitleg te vragen.

Ik hoorde toen dat – tijdens een gesprek een aantal weken daarvoor met een consulente van Tena – een dagtarief was bepaald. Ik herinnerde mij dat gesprek en dacht dat het om een klanttevredenheidsonderzoek ging (aangezien ik producten van een ander merk gebruik). De dame in kwestie stelde mij allerlei vragen betreffende de lichamelijke gezondheid van Ali-Shan, zijn mate van zindelijkheid en luiergebruik. Uiteindelijk ging ik akkoord om een aantal vergelijkbare Tena producten te proberen. Ik zou een week later worden teruggebeld om te zien hoe de producten bevielen.

Omdat ik hun producten niet echt beter vond, besloot ik niet over te stappen. Tegen het eind van het tweede gesprek, zei deze dame wel dat zij zich niet voor kon stellen dat het aantal luiers, dat wij tot dan toe gebruikten, wel vergoed werden. Maar omdat ik geen idee had van de op handen zijnde wijziging, negeerde ik deze laatste opmerking en ging over tot de orde van de dag). Toen ik de zorgverzekeraar om uitleg vroeg was het antwoord dat e.e.a. bij wet geregeld was en dat was dat. Wel adviseerde men mij om op zoek te gaan naar een groothandel, aangezien deze veel grotere hoeveelheden kunnen inkopen dan een apotheek, waardoor de prijzen daar veel lager liggen en dus worden de luiers nu bij een groothandel besteld.

Rumoer in de media
Niet veel later, het was in augustus 2012, stond ineens heel Nederland op zijn kop. Er was een hoop rumoer in de media toen bleek dat Tena consumenten telefonisch had benaderd en bevraagd in opdracht van de verzekeraar. Groen Links noemde het een vreemde zaak en een schending van de privacy van de patiënt. Bovendien heeft een fabrikant een commercieel belang, dus kon er van een onafhankelijk oordeel geen sprake zijn. Apotheken prijzen zichzelf ondertussen uit de markt met hun rigide houding. Wellicht was dit wel het uiteindelijke doel van de zorgverzekeraars.

Lang Leve de marktwerking in de zorg
Vandaag is het maandag. De eerste dag van een nieuwe week en de eerste maandag van een nieuwe maand. Vandaag zouden de wijzigingen in de tarieven in moeten gaan. Als er om kwart voor negen nog geen taxi is, ga ik maar weer eens bellen. (Mijn telefoon en ik: altijd even goede vrienden). Er zijn nog zeven wachtenden voor mij. Zou er iets aan de hand zijn? Een dik kwartier later krijg ik eindelijk de telefoniste aan de lijn: zij legt mij uit dat om onverklaarbare reden alle ritten van deze maandag uit het systeem verdwenen zijn. Zij wijt dit aan het starten van de nieuwe maand, óf het wijzigen van de tarieven en belooft mij dat er zo snel mogelijk een taxi zal komen.

Niet veel later is die er ook en Ali-Shan kan zijn geluk niet op: hij zit al drie kwartier vastgesnoerd in zijn rolstoel. De chauffeur zet Ali-Shan vakkundig vast in de taxi en praat honderduit tegen hem. Ali-Shan kan natuurlijk geen antwoord geven, maar dat lijkt de chauffeur niet te deren: die praat opgewekt verder. Fijn deze positieve geest.

De kosten van de rit? Verbazingwekkend genoeg is de prijs niet veranderd en de chauffeur zegt dat de prijsverhoging niet per 1 februari maar per 1 maart in zal gaan. Uit zijn woorden kan ik opmaken dat er nog steeds geen overeenstemming met de gemeente is bereikt.

Prijsverhoging
Inmiddels is het maandagmiddag. De beloofde folder is binnen en de prijs van een rit is behoorlijk verhoogd. Van €1,80 is het nu €3,00 geworden. Bovendien wordt er nu een limiet gesteld aan het aantal kilometers/zones die er gereisd mogen worden tegen het WMO-tarief: 350 zones, wat neerkomt op ruim 1500 kilometer per jaar. Daarna gaan we het volledige OV-tarief betalen.

Als mijn zoon thuis komt is de ritprijs als vanouds €1,80. Deze chauffeur bevestigt het verhaal van de chauffeur van vanochtend: de wijzigingen zullen pas per 1 maart in gaan.

Steun het Platform EMG en word ook donateur!